بررسی شباهت ها و تفاوت های مباحث علم قافیه در شعر فارسی و عربی

هاله رعایی؛ محمّدصادق بصیری؛ عنایت الله شریف پور

دوره 5، شماره 1 ، تیر 1399، ، صفحه 62-49

https://doi.org/10.30473/prl.2019.37349.1347

چکیده
  عروض و قافیه یکی از علوم بلاغی به شمار می رود. در کنار موسیقی وزن، قافیه نیز بخشی از موسیقی در شعر فارسی و عربی است. به گفتۀ محقّقان اگرچه ایرانیان پیش از اسلام نیز شعر می سرودند، امّا قوانینی برای آن تدوین نکرده بودند. از این رو پس از اسلام، علم عروض و قافیۀ فارسی بر مبنای اصول این علم در زبان عربی پایه گذاری شد. بنابراین برای درک هر چه ...  بیشتر

نقد غزلی از مولانا براساس نظریۀ نقد خیال ژیلبر دوران

فاطمه گل عابدی؛ محمّدصادق بصیری؛ محمّدرضا صرفی

دوره 3، شماره 2 ، بهمن 1397، ، صفحه 90-78

https://doi.org/10.30473/prl.2019.8505

چکیده
  نقد دنیای خیال نوعی نقد مضمونی است و در قرن نوزدهم میلادی، توسّط گاستون باشلار به صورت مدوّن و قانون‌مند به جامعۀ ادبیّات فرانسه و پس از آن اروپا ارائه شد؛ بعد از وی، شاگردان مکتب او؛ یعنی ژان‌پیر ریشارد، ژان بورگوس و ژیلبر دوران به تکمیل این نظریه پرداختند. این مقاله با هدف دست‌یابی به نگاه مولانا به جهان اطراف خود و با استفاده از ...  بیشتر